Czytanie libretta
Performatywne czytanie libretta z udziałem aktorów,
kompozytora i zespołu instrumentalistów
11 listopada 2024 w klubie MÓZG
Współczesna
Opera Transgresywna
Współczesna Opera Transgresywna jest częścią projektu The Platform of Newly Created Trangressive Sounds (TPONTS) wpisanego do aplikacji Miasta Bydgoszczy w ramach wejście do Sieci Miast Kreatywnych UNESCO.
Beneficjentami TPONTS są: Fundacja Polskiej Muzyki Kameralnej – ART MINTAKA, MÓZG Foundation oraz Fundacja WET MUSIC.
Projekt realizowany ze środków programu Bydgoszcz Miasto Muzyki UNESCO.
O projekcie
Priorytetem naszego projektu jest przekroczenie granic. W świecie tak różnorodnym i niejednolitym pojęcie transgresji wydaje się wysuwać na czoło. Wyjście poza stereotyp, także w sztuce, może ułatwić współczesnemu człowiekowi poruszanie po świecie pełnym konfliktów, niebezpieczeństw, paradoksów i niezrozumienia. Do dziś ta sytuacja nie zmieniła się, ponieważ w czasie nowych zagrożeń, człowiek konfrontuje się z kolejnymi wyzwaniami, problemami i odkryciami.
Jednymi z nich są nowe teorie opisujące Człowieka, jego miejsce w Świecie, sam Wszechświat, tezy często wykluczających się wzajemnie. Starożytne i Renesansowe badania nad prawdą o Kosmosie kontynuowali Newton, Einstein, Hawking. Fizyka kwantowa, która była rewolucją nauki XX wieku, pokazała brak spójności i komplementarności poszczególnych jej działów. Pojęcia czasu i przestrzeni zmieniły swoje pierwotne znaczenie – wymiaru statyczności. Wpłynęło to na percepcję i świadomość współczesnego człowieka, którego psychika nie zależy od religii, kultury, czy miejsca urodzenia. To odkrycie Zygmunta Freuda upewniło nas, iż jest ono doskonałą kanwą do stworzenia dzieła poruszającego uniwersalne lęki świata trzeciej dekady XXI wieku.
Współczesna Opera Transgresywna zatem to nic innego jak współczesna platforma operowa, do której zaprosiliśmy grupę twórców składającą się z – dramaturżkę (Małgorzata Miszczuk-Sikorska), filozofów (Piotr Piotrowski, Maciej Zygmuntowicz), psychologa i psychoterapeuty analitycznego (Arkadiusz Mikołajczyk), reżyserkę teatralną i operową (Kamila Siwińska), filolożkę romańską (Agnieszka Gorzycka), plastyczkę i scenografkę (Katarzyna Tretyn), muzyków (Dorota Nowak, Joanna Czapińska Tomasz Gluska, Mateusz Szwankowski, Krzysztof „Freeze” Ostrowski), kompozytora (Rafał Gorzycki), aktorów (Witold Szulc i aktorzy Teatru Polskiego w Bydgoszczy), chórmistrzynię wraz z chórem (Agnieszka Sowa i Chór Politechniki Bydgoskiej), docelowo również Orkiestrę Muzyki Nowej Szymona Bywalca, Joannę Freszel oraz Chór Kameralny Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy, a także innych artystów, badaczy i naukowców różnych dyscyplin i pochodzących z różnych ośrodków – przygotowujących wspólnie wszystkie konieczne elementy dzieła operowego doprowadzającego do jego finalnej inscenizacji. Zapraszamy do współpracy także zainteresowanych odbiorców nieprofesjonalnych, którzy poprzez utworzoną tu platformę internetową mogą inspirować nas przy tworzeniu libretta.
Planujemy aby w 2027 roku zaprezentować Światu pełną 2-aktową współczesną operę z udziałem solistów, chóru, orkiestry, warstwy elektroniki oraz wideo.
Libretto
Inkluzywność i partycypacyjność procesu polega na stworzeniu platformy internetowej, za pomocą której dowolni twórcy, w tym nieprofesjonalni, mogą wysłać nam swoje pomysły w dowolnej postaci: plików tekstowych, formularzy i ankiet, zdjęć, grafik, czy plików wideo. Mogą one dotyczyć wątków, postaci, dialogów, czy scen libretta.
Aby w swobodny, ale i spójny sposób, internauci mogli odnieść się do budowanego dramatu stworzyliśmy zespół (GP), który zbuduje dramaturgiczną i fabularną kanwę dzieła. Wcześniej określone przez Grupę Librecistów (GP: Mikołajczyk, Piotrowski, Gorzycka, Zygmuntowicz) ramy dotyczące ogólnego tematu libretta umożliwią ukierunkowanie działań partycypacyjnych w spójny i logiczny koncept.
Finalnie libretto napisze uznana dramaturżka i librecistka pisząca, choćby dla Zygmunta Krauzego i Pawła Mykietyna: Małgorzata Miszczuk-Sikorska.
Performatywne czytanie libretta
z udziałem aktorów, kompozytora
i zespołu instrumentalistów
Mózg 11 listopada 2024 r.
fot. Dariusz Gackowski
Prezentacja libretta
Kolejny etap platformy to artystyczna prezentacja gotowej, pierwszej wersji libretta (będzie ono następnie ewoluować we wspólnym procesie twórczym librecistki i kompozytora) w formie aktu performatywnego polegającego na publicznym jego zaprezentowaniu. Zapraszamy wszystkich chętnych do udziału w tym wydarzeniu.
Aby podkreślić społeczność projektu, jego ważnym elementem będzie zaproszenie do działań performatywnych nieprofesjonalnego chóru (Chór Politechniki Bydgoskiej), który pod dyrekcją wybitnej i doświadczonej chórmistrzyni Agnieszki Sowy – na własny, konsultowany z kompozytorem, sposób, interpretować będzie sekwencje chóralne tekstu libretta.
Równoległe w trakcie przygotowań do aktu performatywnego, trwać będą prace kompozytorskie Rafała Gorzyckiego, który przez cały czas trwania projektu, opierając się na gotowym już libretcie, będzie przygotowywać poszczególne warstwy instrumentalne i wokalne, w tym partię chóru. Aby podkreślić walory integracyjne także tego elementu projektu oraz trangresywność ścieżki dźwiękowej – oprócz muzyki czysto skomponowanej, partyturowej, wykonywanej przez muzyków klasycznych, w wydarzeniu udział będą brać muzycy lokalni, zarówno ze sceny elektronicznej, jak i improwizowanej.
LUSTRO – akt performatywnego czytania libretta M. Sikorskiej-Miszczuk do opery R. Gorzyckiego
Artyści
Małgorzata Sikorska-Miszczuk – dramaturżka, autorka pierwszej wersji libretta (przy współpracy z grupą librecistów i internautów)
Kamila Siwińska – reżyseria
Rafał Gorzycki – kompozytor
Katarzyna Tretyn – scenografia, wideo, kostiumy
Musica Non Grata– zespół wokalny/chór kameralny
Dorota Nowak – sopran
Witold Szulc – narrator
Michalina Rodak i Emilia Piech: aktorki Teatru Polskiego w Bydgoszczy – postaci dramatu
Joanna Czapińska – fortepian
Mikołaj Sarad – saksofony
Tomasz Gluska – trąbki
Krzysztof „Freeze” Ostrowski – elektronika, trąbka
Rafał Gorzycki – perkusja, elektronika
Kolejnym krokiem planowanym na jesień 2025 roku jest prezentacja w Sali Operowej nowego Kampusu Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy uwertury oraz pierwszych scen opery w pełnej już obsadzie z udziałem śpiewaczek i śpiewaków, w tym: Joanny Freszel, Orkiestry Muzyki Nowej pod batutą Szymona Bywalca, Chóru Kameralnego Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy pod kierownictwem Magdaleny Filipskiej, Kamila Kęski – reżyseria dźwięku, gitarzysty – Marka Malinowskiego oraz saksofonisty – Mikołaja Sarada.
Współczesna Opera Transgresywna jest częścią projektu The Platform of Newly Created Trangressive Sounds (TPONTS) wpisanego do aplikacji Miasta Bydgoszczy w ramach wejście do Sieci Miast Kreatywnych UNESCO.
Beneficjentami TPONTS są: Fundacja Polskiej Muzyki Kameralnej – ART MINTAKA, MÓZG Foundation oraz Fundacja WET MUSIC.
Projekt realizowany ze środków programu Bydgoszcz Miasto Muzyki UNESCO.